Türkiye ve ABD, 100 milyar dolarlık ticaret yol haritasını belirliyor
Türkiye-ABD ticaret stratejisinin sektörel yol haritası ve karşılıklı yatırım dinamiklerini derinlemesine analiz eden özet.
Türkiye ile ABD arasındaki ticari iş birliği, beyaz eşya, tekstil ve otomotiv gibi kilit sektörleri merkeze alan bir yol haritası üzerinden güçlendiriliyor. 2019 ve 2020 yıllarında TAİK ile Boston Consulting Group işbirliğinde hazırlanan rapor, iki ülkenin liderlerince belirlenen 100 milyar dolar hedefi doğrultusunda ayrıntılı adımlar sunmuştu. Güncel süreçte ise küresel dalgalanmalar ve değişen ticaret dinamikleri ışığında raporun güncellenmesi çalışmaları başlatıldı.
STRATEJİK SEKTÖRLERDE TİCARET İÇİN YOL HARİTASI başlığı altında bugün için iş dünyasının görüşleri alınarak hazırlanacak yeni raporda, beyaz eşya, tekstil ve hazır giyim, otomotiv, sivil gemi inşası, turizm, teknoloji, elektrik-elektronik, nükleer ve üçüncü ülke ortaklıkları gibi öncelikli alanlar öncelikle ele alınacak. Bu alanlarda potansiyel ortaklıklar ve iş fırsatlarının nasıl değerlendirileceğine odaklanılacak.
ABD’YE İHRACAT verileri, geçen yıl beyaz eşya ve konfeksiyonunda 856 milyon dolar, elektrik-elektronik segmentinde 774,1 milyon dolar, gemi/yat ve hizmetlerinde ise 38,8 milyon dolar olarak gerçekleşti. Otomotiv sektöründe ise önceki yıla kıyasla %18,9 artışla ABD’ye 1,2 milyar dolar ihracat kaydedildi.
İHRACAT YÜZDE 9,9 ARTTI TÜİK’e göre ABD’ye toplam ihracat bir önceki yıla göre %9,9 artışla 16,4 milyar dolar olarak ölçümlendi. İkili ticaret hacmi 2024 yılında 32,6 milyar dolara ulaşırken Türkiye, ABD ile ticarette 124,9 milyon dolar dış ticaret fazlası verdi.

DENGELİ YAKINLAŞMA dönemi, uzun süredir devam eden ticari ilişkilerin güçlenmesini ve stratejik sektörlerde ortaklık potansiyelinin yeniden masaya yatırılmasını getiriyor. Erdoğan’ın New York’taki BM Genel Kurulu ziyaretleri ve Washington’daki görüşmeleri, iki ülkenin karşılıklı fayda doğrultusunda ilerlemesini simgeliyor. Yeni dönemde imzalanan Stratejik Sivil Nükleer İşbirliği Mutabakat Zaptı, nükleer enerji alanında ortaklığı derinleştirecek önemli bir adım olarak kayda geçiyor.
KARŞILIKLI YATIRIMLAR ARTIYOR ABD, Türkiye’nin ikinci en büyük ihracat pazarı ve beşinci en büyük ithalat ortağı konumunda yer alıyor. Türk şirketleri ABD’de daha nitelikli, ileri teknolojiye dayalı ve uzun vadeli yatırımlar gerçekleştirirken, Amerikan firmalarının Türkiye’deki yatırım miktarı da 15,7 milyar dolar seviyesine ulaştı. Türkiye’deki yaklaşık 2 binden fazla firma ise ABD sermayesine sahip yatırımlarını sürdürmeye devam ediyor. Siber ve uzay gibi stratejik alanlarda da işbirliği ve yatırım olanakları önemli birer fırsat olarak öne çıkıyor.